Eerder schreef ik over één van mijn favoriete plekjes in Den Haag, landgoed Clingendael. Het landgoed is rijk aan geschiedenis en natuurschoon. De adelijke familie van Brienen, die ook Hotel des Indes liet bouwen, kocht het landgoed in de 19de eeuw. De laatste van Brienen die er woonde was Mary Marguerite “Freule Daisy” barones van Brienen van de Groote Lindt. De naam is een hele mond vol. Ze hield heel veel van hondjes en onder een boom achter het Landhuis, vind je 14 grafzerkjes die herinneren aan haar trouwe viervoeters. Ik ben er vast vaker langs gelopen zonder dat de platte grafzerkjes onder de zilverlinde mij zijn opgevallen. Ik zal er de volgende wandeling naar op zoek gaan. Maar er is ook veel te zien op landgoed Clingendael.
Wat mij vooral fascineert tijdens mijn wandelingen, is om te zien hoe de natuur op het landgoed met elk seizoen mee verandert. Die veranderingen per seizoen leg ik vast met mijn camera (meestal mijn mobieltje), zodat ik later de wandeling nog eens kan beleven. Maar naast het bosrijke gedeelte waar mijn aandacht doorgaans naartoe gaat, zijn er ook verschillende soorten historische tuinen aanwezig. Het meest exotische plekje in Clingendael is de Japanse Tuin.
Het is Freule Daisy die de tuin liet aanleggen rond 1910. Ik vermoed dat Freule Daisy een trendsetter was voor haar tijd, want het is de enige Japanse tuin die rond die tijd in Nederland is aangelegd. Het is ook de grootste Japanse tuin van Nederland met een oppervlakte van 6800 m2. En er bevinden zich zeldzame bomen en planten.
Het is in de lente en de herfst dat bezoekers een kijkje kunnen nemen in deze Zen tuin. Midden in de tuin ligt een vijvertje met een bruggetje, dat veel weg heeft van de bruggetjes die Claude Monet schilderde in zijn tuin met waterlelies. Maar dit bruggetje is knalrood. En er zijn bijzondere bomen langs de vijver die rood en oranje kleuren in de herfst. Ook is er een houten tempeltje met een rond raampje waar je kunt zitten op de grond. En terwijl je langs het kronkelende paadje loopt kom je verschillende Boeddhistische beelden tegen.